
zaterdag, november 20, 2004

foto Emilio Morenatti
Afghan Reza Khan reacts as the court delivers its verdict at a National Security Court in Kabul Saturday Nov.20. 2004. An Afghan court sentenced Reza to death Saturday for the 2001 killing of three foreign journalists and an Afghan colleague pulled from their cars and shot as they rushed to cover the collapse of the Taliban. The four were Australian television cameraman Harry Burton and Afghan photographer Azizullah Haidari of the Reuters new agency, Maria Grazia Cutuli of the Italian newspaper Corriere della Sera and Julio Fuentes of the Spanish daily El Mundo.
vrijdag, november 19, 2004
Update gecensureerde foto's
Een opmerkelijke ontknoping in de kwestie rond de naaktfoto’s op de Volksuniversiteit in Deventer. Werden de foto’s eerder deze week verwijderd omdat allochtone cursisten die inburgeringscursussen volgen in het gebouw er aanstoot aan zouden kunnen nemen, nu krijgen dezelfde foto’s een bestemming als lesmateriaal voor deze inburgeringscursussen.
foto Evelien Wichers Schreur
De naaktfoto’s zijn een uitstekend voorbeeld van uitingen van de Nederlandse samenleving, die in de islamitische wereld echter heel anders kunnen vallen. Daarom is het bij uitstek geschikt als materiaal voor de inburgeringscursus, zo heeft de schoolleiding besloten.
Docent fotografie Hans Wissink uit Holten, organisator van de foto-expositie, is tevreden met de uitkomst. ‘De locatiemanager en ik waren het er over eens dat het in onze cultuur geen aanstootgevende foto’ s zijn.’
Wissink heeft er desondanks begrip voor dat de afbeeldingen uit de expositie werden gehaald. ‘De school is geen museum of galerie. De cursisten moesten er wel langs. Het viel de school wat rauw op het dak.’
Bron: De Twentsche Courant Tubantia.

foto Evelien Wichers Schreur
De naaktfoto’s zijn een uitstekend voorbeeld van uitingen van de Nederlandse samenleving, die in de islamitische wereld echter heel anders kunnen vallen. Daarom is het bij uitstek geschikt als materiaal voor de inburgeringscursus, zo heeft de schoolleiding besloten.
Docent fotografie Hans Wissink uit Holten, organisator van de foto-expositie, is tevreden met de uitkomst. ‘De locatiemanager en ik waren het er over eens dat het in onze cultuur geen aanstootgevende foto’ s zijn.’
Wissink heeft er desondanks begrip voor dat de afbeeldingen uit de expositie werden gehaald. ‘De school is geen museum of galerie. De cursisten moesten er wel langs. Het viel de school wat rauw op het dak.’
Bron: De Twentsche Courant Tubantia.
Pirelli kalender onthuld in Rio de Janeiro

De Pirelli-kalender voor het jaar 2005 werd gisteravond voor het eerst getoond in het Copacabana Fort in Rio De Janeiro. Ditmaal zijn de foto's geschoten door de bekende Franse modefotograaf Patrick Demarchelier.
(Wie niet wil registreren om de foto's zien kan ook even wachten tot ze op de MSN-site verschijnen.)
Staking dreigt bij Reuters Londen
Staffers in Reuters' London office have voted overwhelmingly in favor of strike action to protest the news agency's proposed budget cuts and job losses.
The vote is not the formal mandate for a strike required by law, but signals that the unionized workers are not going to accept the company's reorganization plan without a fight.
Earlier this month, Reuters' management said that it wanted to base its photo and graphics operations out of Singapore, a move that angered union officials and much of the company's rank-and-file. Critics say the move will put the company at a competitive disadvantage.
"Local knowledge is a key to coverage and wiping out that knowledge to base an editing desk 12,000 miles away makes no sense," says one photo staffer in D.C. "There's a lot technology can do, but replacing local knowledge is not one of them."
Reuters is currently in the midst of a three-year "Fast Forward" program to find efficiencies and reduce staff from 15,500 to about 13,000. According to The Guardian newspaper in London, union officials believe as many as 250 editorial jobs could be affected by the most recent reorganization. Thirty-five jobs from Reuters' London office have already been moved to Singapore and Toronto, according to the paper, but management contends the cuts will only affect 10 jobs worldwide.
Bron: PDN.
The vote is not the formal mandate for a strike required by law, but signals that the unionized workers are not going to accept the company's reorganization plan without a fight.
Earlier this month, Reuters' management said that it wanted to base its photo and graphics operations out of Singapore, a move that angered union officials and much of the company's rank-and-file. Critics say the move will put the company at a competitive disadvantage.
"Local knowledge is a key to coverage and wiping out that knowledge to base an editing desk 12,000 miles away makes no sense," says one photo staffer in D.C. "There's a lot technology can do, but replacing local knowledge is not one of them."
Reuters is currently in the midst of a three-year "Fast Forward" program to find efficiencies and reduce staff from 15,500 to about 13,000. According to The Guardian newspaper in London, union officials believe as many as 250 editorial jobs could be affected by the most recent reorganization. Thirty-five jobs from Reuters' London office have already been moved to Singapore and Toronto, according to the paper, but management contends the cuts will only affect 10 jobs worldwide.
Bron: PDN.
donderdag, november 18, 2004
"GSM met camera moet flitsen"
Fabrikanten van mobiele telefoons met camera's moeten de toestellen verplicht laten flitsen als een foto wordt genomen. Dat bepleit de Engelse organisatie Privacy International die in mobiele cameratelefoons een privacydreiging ziet.
Het aantal klachten over stiekem met mobiele telefoons genomen foto's groeit snel. Het zijn vooral vrouwen van wie heimelijk foto's worden genomen die vervolgens op internet komen of worden gebruikt voor afpersing. Dat zegt Privacy International op grond van ontvangen klachten.
De Engelse privacy-voorvechter pleit ervoor dat producenten telefoons verplicht moeten laten flitsen als er een foto wordt genomen. Op die wijze weet de omgeving op zijn minst dát er een foto gemaakt is, alhoewel het foto-object daarmee niet duidelijk wordt en het spreekwoordelijke kwaad al geschied is.
Bron: BBC via Planet.
Het aantal klachten over stiekem met mobiele telefoons genomen foto's groeit snel. Het zijn vooral vrouwen van wie heimelijk foto's worden genomen die vervolgens op internet komen of worden gebruikt voor afpersing. Dat zegt Privacy International op grond van ontvangen klachten.
De Engelse privacy-voorvechter pleit ervoor dat producenten telefoons verplicht moeten laten flitsen als er een foto wordt genomen. Op die wijze weet de omgeving op zijn minst dát er een foto gemaakt is, alhoewel het foto-object daarmee niet duidelijk wordt en het spreekwoordelijke kwaad al geschied is.
Bron: BBC via Planet.
woensdag, november 17, 2004
Magnum Stories

Magnum Stories is a photography book of 61 interviews and major photo-stories by a collection of the world's greatest photographers - all members of the international photo agency Magnum. It features the work of acclaimed photographers such as Henri Cartier-Bresson, Eve Arnold, Robert Capa, Eugene Richards, Martin Parr, Inge Morath and Leonard Freed.
There are over 800 illustrations covering a wide range of subjects including the Vietnam War, student protests in Tiananmen Square, Picasso, Malcolm X, the New York police, Gandhi's funeral and Buddhism, and it spans photographic genres such as war photography, documentary, photo journalism, social realism, portraits of people and places, and fashion and news.
Protest tegen moord op Gene Boyd Lumawag

foto Pat Roque
Filipino photojournalists raise their cameras during a sunset ceremony in memory of slain photographer Gene Boyd Lumawag Wednesday, Nov. 17, 2004 in Manila. Hundreds of Filipino journalists held rallies in different part of the country to protest the killings of fellow journalists and the government's failure to prosecute their assassins. At least 49 journalists have been killed since 1986.
Naaktfoto’s weg uit ‘inburgeringsschool’
Volksuniversiteit Aventus in Deventer heeft enkele naaktfoto’s verwijderd uit een expositie die door docent fotografie Hans Wissink en zijn cursisten in de school waren opgehangen. De foto’s zijn weggehaald omdat ze aanstootgevend zouden kunnen zijn voor cursisten met een islamitische achtergrond. In het gebouw volgen enkele honderden allochtonen (inburgerings)cursussen.
Wissink, die cursussen modelfotografie geeft, en zijn cursisten zijn hierover zó ontstemd dat ze vervolgens ook de andere foto’s hebben weggehaald. Daarvoor in de plaats is een protestbrief opgehangen. Daarin stellen ze ‘boos en geschokt te zijn omdat het bezwaar zich richt op foto’s die naar Westerse maatstaven op geen enkele wijze als aanstootgevend kunnen worden aangemerkt’.
‘Het doet pijn dat het ons onmogelijk wordt gemaakt om onze foto’s te laten zien binnen de muren van het gebouw waar ze gemaakt zijn. De achtergrond hiervan baart ons grote zorgen’, aldus de brief. Hans Wissink: ‘Bij mijn cursussen staan portretten en kunstzinnig naakt centraal. Ik heb zelf sterke twijfels of de foto’s als aanstootgevend worden ervaren. Toen ik ze ophing kwamen er veel cursisten langs, ook van allochtone afkomst. Ik heb geen afkeurende reacties kunnen bespeuren.’
Volgens locatiemanager Thom Schipper heeft de verwijdering te maken met het respectvol omgaan met elkaar. ‘Docenten die met de allochtonen te maken hebben kennen de achtergrond van hun cultuur. Bloot is in bepaalde culturen een heikel punt. Daarbij komt dat de foto’s werden opgehangen toen het ramadan was.’ Volgens Schipper speelt de moord op Theo van Gogh geen enkele rol in de beslissing. ‘Misschien staan de antennes nu wat scherper, maar ik ben ervan overtuigd dat we anders ook zo hadden gehandeld. Het is in elk geval de bedoeling dat onze docenten over de expositie gaan praten met de mensen die een inburgeringscursus volgen.’
Bron: de Stentor.
Wissink, die cursussen modelfotografie geeft, en zijn cursisten zijn hierover zó ontstemd dat ze vervolgens ook de andere foto’s hebben weggehaald. Daarvoor in de plaats is een protestbrief opgehangen. Daarin stellen ze ‘boos en geschokt te zijn omdat het bezwaar zich richt op foto’s die naar Westerse maatstaven op geen enkele wijze als aanstootgevend kunnen worden aangemerkt’.
‘Het doet pijn dat het ons onmogelijk wordt gemaakt om onze foto’s te laten zien binnen de muren van het gebouw waar ze gemaakt zijn. De achtergrond hiervan baart ons grote zorgen’, aldus de brief. Hans Wissink: ‘Bij mijn cursussen staan portretten en kunstzinnig naakt centraal. Ik heb zelf sterke twijfels of de foto’s als aanstootgevend worden ervaren. Toen ik ze ophing kwamen er veel cursisten langs, ook van allochtone afkomst. Ik heb geen afkeurende reacties kunnen bespeuren.’
Volgens locatiemanager Thom Schipper heeft de verwijdering te maken met het respectvol omgaan met elkaar. ‘Docenten die met de allochtonen te maken hebben kennen de achtergrond van hun cultuur. Bloot is in bepaalde culturen een heikel punt. Daarbij komt dat de foto’s werden opgehangen toen het ramadan was.’ Volgens Schipper speelt de moord op Theo van Gogh geen enkele rol in de beslissing. ‘Misschien staan de antennes nu wat scherper, maar ik ben ervan overtuigd dat we anders ook zo hadden gehandeld. Het is in elk geval de bedoeling dat onze docenten over de expositie gaan praten met de mensen die een inburgeringscursus volgen.’
Bron: de Stentor.
dinsdag, november 16, 2004
Bruno Bisang in Brussel
De expositie "EXPOSURE" van Bruno Bisang is tot en met 11 december te zien in de Young Gallery in Brussel.
Zie ook het interview met Bruno Bisang uit het RTBF-journaal.
Zie ook het interview met Bruno Bisang uit het RTBF-journaal.

TNO plakt 600 foto's aan elkaar
TNO heeft onlangs de (naar eigen zeggen) grootste digitale foto ter wereld gemaakt. De panoramafoto van Delft meet 78.797 bij 31.565 pixels en heeft dus in totaal 2.5 miljard pixels. De originele foto is 7.5 Gigabyte. Om de foto toch zichtbaar te maken voor anderen is een bewerking ervan te vinden op http://www.tno.nl/gigapix.
De foto van Delft en de omgeving is eind augustus gemaakt op bijna 100 meter hoogte vanaf het gebouw van Elektrotechniek van de TU Delft. TNO heeft geen speciale camera ontwikkeld die in één keer een dergelijke opname kan maken, maar wel een slimme aanpak waarmee hetzelfde effect wordt bereikt. Met een moderne consumentencamera zijn volledig geautomatiseerd ca. 600 detailfoto’s genomen die elkaar telkens deels overlappen. Deze beelden zijn met beeldbewerking door de computer aan elkaar geplakt tot één foto van 78.797 bij 31.565 pixels. Vooral het hanteren van reusachtig grote beelden en het volautomatisch onderling vergelijken van de overlappende foto’s bleek in de praktijk gecompliceerd te zijn.
De totale opnametijd bedroeg 1 uur en 15 minuten. Het nemen van een foto en het automatisch bewegen van de camera naar een nieuwe positie duurde ca. 7 seconde per foto. Vanwege de lange ’sluitertijd’ van vijf kwartier zijn er op de foto ook enkele merkwaardige beelden te vinden op de randen van twee overlappende foto’s. Het gaat hierbij o.a. om een auto die in een rijdende bus geparkeerd lijkt te zijn.
Na opname van de foto’s was nog een aanzienlijk aantal uren nodig om het resultaat te berekenen. Het onderling vergelijken en optimaliseren van de foto’s kostte 24 uur rekentijd. Voor het aan elkaar plakken van het beeldmateriaal tot één foto waren 5 high-end pc’s gedurende drie dagen continu aan het rekenen.
Bron: TNO.
De foto van Delft en de omgeving is eind augustus gemaakt op bijna 100 meter hoogte vanaf het gebouw van Elektrotechniek van de TU Delft. TNO heeft geen speciale camera ontwikkeld die in één keer een dergelijke opname kan maken, maar wel een slimme aanpak waarmee hetzelfde effect wordt bereikt. Met een moderne consumentencamera zijn volledig geautomatiseerd ca. 600 detailfoto’s genomen die elkaar telkens deels overlappen. Deze beelden zijn met beeldbewerking door de computer aan elkaar geplakt tot één foto van 78.797 bij 31.565 pixels. Vooral het hanteren van reusachtig grote beelden en het volautomatisch onderling vergelijken van de overlappende foto’s bleek in de praktijk gecompliceerd te zijn.
De totale opnametijd bedroeg 1 uur en 15 minuten. Het nemen van een foto en het automatisch bewegen van de camera naar een nieuwe positie duurde ca. 7 seconde per foto. Vanwege de lange ’sluitertijd’ van vijf kwartier zijn er op de foto ook enkele merkwaardige beelden te vinden op de randen van twee overlappende foto’s. Het gaat hierbij o.a. om een auto die in een rijdende bus geparkeerd lijkt te zijn.
Na opname van de foto’s was nog een aanzienlijk aantal uren nodig om het resultaat te berekenen. Het onderling vergelijken en optimaliseren van de foto’s kostte 24 uur rekentijd. Voor het aan elkaar plakken van het beeldmateriaal tot één foto waren 5 high-end pc’s gedurende drie dagen continu aan het rekenen.
Bron: TNO.
Fotograaf Nicolas Reynard omgekomen
French freelance photographer Nicolas Reynard, who had worked for the National Geographic Society several times, died thursday. The seaplane in which he was traveling crashed in the Negro River near Manaus in northern Brazil. Joel Donnet, also a French photographer, and the pilot, a Brazilian, also died in the accident. Reynard was on assignment for three French magazines.
Reynard, who was based in Paris, photographed the August 2003 National Geographic cover story, "Into the Amazon." For the assignment, he spent three and a half months following an expedition through virgin jungle in Brazil's westernmost Amazon Basin. The expedition gathered information on the territory of the Flecheiro tribe, a remote, uncontacted indigenous people living in the far recesses of the Brazilian Amazon.
Bron: National Geographic.
Reynard, who was based in Paris, photographed the August 2003 National Geographic cover story, "Into the Amazon." For the assignment, he spent three and a half months following an expedition through virgin jungle in Brazil's westernmost Amazon Basin. The expedition gathered information on the territory of the Flecheiro tribe, a remote, uncontacted indigenous people living in the far recesses of the Brazilian Amazon.
Bron: National Geographic.
Badge keeps paparazzi out of the picture
Wie paparazzi dwars wil zitten kan een badge kopen met HP-technologie die een infrarood signaal uitzendt dat bepaalde digitale camera's zo in de war maakt dat de gezichten van de dragers van de badge op de foto niet meer te zien zijn:
Celebrities hounded by paparazzi may at last be able to emerge from behind their dark glasses without trepidation.
By wearing a specially designed electronic badge that jams electronic cameras, they will be able to prevent photographers from taking unwanted pictures.
The “privacy protection system” being developed by Hewlett-Packard will allow the publicity-shy to transmit an infrared signal to any nearby compatible camera. Once activated, the camera’s software will automatically blur beyond recognition the face of anybody wearing the badge, New Scientist magazine reports.
Bron: The Times via Villamedia.
Celebrities hounded by paparazzi may at last be able to emerge from behind their dark glasses without trepidation.
By wearing a specially designed electronic badge that jams electronic cameras, they will be able to prevent photographers from taking unwanted pictures.
The “privacy protection system” being developed by Hewlett-Packard will allow the publicity-shy to transmit an infrared signal to any nearby compatible camera. Once activated, the camera’s software will automatically blur beyond recognition the face of anybody wearing the badge, New Scientist magazine reports.
Bron: The Times via Villamedia.
Nikon profit nearly quadrupled
Japan's Nikon Corp., a key manufacturer of chipmaking equipment and cameras, said Monday its first-half net profit nearly quadrupled to 7.8 billion yen (74.4 million dollars).
Sales rose 29.6 percent year-on-year to a record 312.2 billion yen.
"Our sales of digital cameras rose sharply, boosting our overall revenue in the first-half," said a Nikon spokesman. The company sold 3.5 million digital cameras in the six months, up 57 percent from a year earlier, the spokesman said.
For the full-year to March 2005, Nikon estimates sales of 6.6 million digital cameras worldwide, up 22 percent.The company forecast a net profit of 28.6 billion yen in the full year with recurring profit seen at 19 billion yen on revenue of 660 billion yen.
Bron: AFP.
Sales rose 29.6 percent year-on-year to a record 312.2 billion yen.
"Our sales of digital cameras rose sharply, boosting our overall revenue in the first-half," said a Nikon spokesman. The company sold 3.5 million digital cameras in the six months, up 57 percent from a year earlier, the spokesman said.
For the full-year to March 2005, Nikon estimates sales of 6.6 million digital cameras worldwide, up 22 percent.The company forecast a net profit of 28.6 billion yen in the full year with recurring profit seen at 19 billion yen on revenue of 660 billion yen.
Bron: AFP.
maandag, november 15, 2004
Arthur Elgort is Camera Crazy
Er is eindelijk weer een nieuw boek uit van Arthur Elgort, in vergelijkbaar formaat en stijl als zijn eerdere boeken Model's Manual en Camera Ready.
For the past 30 years, I’ve been taking photos of people with cameras when on location, at home, and in my studio. During this time my camera collection has grown to over one hundred, and I still use every one of them! I got my first in 1965: a Nikon F. Next was a Leica M-2 with a Summicron 35mm lens. Soon after I moved into larger formats. First came a Graflex 4 x 5 and a Rolleiflex. Then Hasselblads, Linhofs, and Mamiyas. They are all close friends. I am truly camera crazy! I think the pictures in this book reflect that I am not the only one!
A master of the snapshot aesthetic, Arthur Elgort is one of the most famous camera-toting people in the world. In Camera Crazy, he takes pictures of other camera-toting people, from children to supermodels, from strangers back to himself. There's Cindy Crawford and Pierce Brosnan, cameras at the ready. There's a crowd of paparazzi. It's an endless and ever-growing sea of lenses, this camera crazy culture of ours. Sometimes it seems as if we can't even see unless it's through a lens! And who better to capture the contemporary zeitgeist than the maestro of the framed moment: Arthur Elgort.

For the past 30 years, I’ve been taking photos of people with cameras when on location, at home, and in my studio. During this time my camera collection has grown to over one hundred, and I still use every one of them! I got my first in 1965: a Nikon F. Next was a Leica M-2 with a Summicron 35mm lens. Soon after I moved into larger formats. First came a Graflex 4 x 5 and a Rolleiflex. Then Hasselblads, Linhofs, and Mamiyas. They are all close friends. I am truly camera crazy! I think the pictures in this book reflect that I am not the only one!
A master of the snapshot aesthetic, Arthur Elgort is one of the most famous camera-toting people in the world. In Camera Crazy, he takes pictures of other camera-toting people, from children to supermodels, from strangers back to himself. There's Cindy Crawford and Pierce Brosnan, cameras at the ready. There's a crowd of paparazzi. It's an endless and ever-growing sea of lenses, this camera crazy culture of ours. Sometimes it seems as if we can't even see unless it's through a lens! And who better to capture the contemporary zeitgeist than the maestro of the framed moment: Arthur Elgort.
zondag, november 14, 2004
Andrea Bruce Woodall doet verslag vanuit Irak
Washington Post photographer Andrea Bruce Woodall spent several weeks embedded with US forces in Iraq. A roadside bomb exploded five feet from her vehicle, injuring two soldiers in her convoy.
She shares a detailed account of her adventures in the Washington Post's Sunday magazine this week along with several of her photos.
Andrea started her career in print journalism but took to photojournalism during her senior year at the University of North Carolina. "After taking one photojournalism class, I fell in love with my camera," said Woodall. "My art history minor had already introduced me to the wonders of light. But exploring news visually, complementing word stories with pictures, and connecting with readers on a more emotional and empathetic level are the features that attracted me to changing my future to photography."
After several internships, she landed her first staff job at the Concord Monitor in New Hampshire. A brief stint at the St. Petersburg Times then led to an offer at The Washington Post. In February 2003, Andrea was named Photographer of the Year by the White House News Photographers' Association.
Lees haar dagboek en luister naar haar relaas (in RealPlayer) bij de Washington Post.
She shares a detailed account of her adventures in the Washington Post's Sunday magazine this week along with several of her photos.
Andrea started her career in print journalism but took to photojournalism during her senior year at the University of North Carolina. "After taking one photojournalism class, I fell in love with my camera," said Woodall. "My art history minor had already introduced me to the wonders of light. But exploring news visually, complementing word stories with pictures, and connecting with readers on a more emotional and empathetic level are the features that attracted me to changing my future to photography."
After several internships, she landed her first staff job at the Concord Monitor in New Hampshire. A brief stint at the St. Petersburg Times then led to an offer at The Washington Post. In February 2003, Andrea was named Photographer of the Year by the White House News Photographers' Association.
Lees haar dagboek en luister naar haar relaas (in RealPlayer) bij de Washington Post.